دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۰:۲۷ ق.ظ
زنگ خطر آغاز کوچ روستاییان دیمند و گویگان/ مردم را قربانی بازی‌های سیاسی نکنید
ادامه بازی‌های سیاسی و کارشکنی در مسیر جاده دیمند – گویگان موجب کوچ روستاییان این منطقه به حاشیه شهر و مشکلات عدیده برای آن مردم می‌شود که توجه جدی مسؤولان به رفع این مشکل را می‌طلبد.

به گزارش سلام سبزواران به نقل از فارس، نخستین قربانی بازی‌های سیاسی در تمام ادوار تاریخ مردم هستند که همواره مورد ظلم واقع می‌شوند، اما در این بین تنها عده معدودی با سیاسی‌کاری از منافع آن بهره‌ می‌برند که درکی از مشکلات و وضعیت عامه مردم ندارند.

جنوب کرمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود به شدت قربانی مسائل حزبی و سیاسی شده و ضربه‌های سهمگینی بر پیکر آن وارد آمده است که سال‌های سال مردم باید تاوان آن را بپردازند.

اهالی منطقه‌ای در دل کوه‌های جبالبارز و ساردوئیه شهرستان جیرفت نمونه‌ای از این قربانیان مظلوم و رنج کشیده سیاستمداران هستند، منطقه‌ای که مردمان و ساکنان آن سال‌ها درد بی‌راهی را نه‌تنها چشیده، بلکه با ذره‌ذره وجود خود احساس کرده‌اند.

روستاهای این منطقه از قدیمی‌ترین آبادی‌ها و سکونتگا‌ه‌هایی هستند که همواره عشایر آن زبانزد عام و خاص بوده‌، اما با ابراز تأسف تاکنون به دلیل نبود راه دسترسی مناسب روز به روز از رونق زندگی آن‌ها کاسته شده است و در حال فراموشی هستند.

مردمان این منطقه با مشقت فراوان از دل جاده عبور می‌کنند که دسترنج دامداری خود را به شهر انتقال دهند، اما مترصد این هستند که پای آن‌ها به حاشیه شهر و مشکلات آن باز نشود، ماشین‌های کمک‌دار و جاده صعب‌العبور تکرار هر روز ساکنان این ۴۰ روستا و آبادی است.

چند سالی است که دولت آستین همت را بالا زده است تا راهی برای تردد آسان این مردم باز کند، جاده‌ای که سال‌های سال وجود داشته و اکنون کار بهسازی آن در حال انجام است، اما حرکت لاک‌پشتی این پروژه همه اهالی را به ستوه آورده است.

با توجه به مخاطراتی که هر روزه کره زمین را تهدید می‌کند، دیگر کمتر کسی است که نسبت به حفظ محیط زیست و حیاط وحش دغدغه نداشته باشد، اما با ابراز تأسف عده‌ای زیستگاه خرس آسیایی را بهانه کرده و با فرافکنی و ایجاد حواشی به دنبال ممانعت از احداث این محور ارتباطی هستند.

دامن زدن به برخی شایعه‌ها از جمله قطع ۲ هزار و ۸۰۰ اصله درخت بنه طی ۱۲ سال گذشته در این منطقه به دلیل ساخت جاده و قطع ۱۰ هزار اصله درخت دیگر در صورت ادامه کار و انتشار آن توسط برخی نشریات و رسانه‌های جنوب کرمان ناخواسته کار کمک به این مردم را متوقف می‌کند.

هدف آنان نه چند قلاده خرس جنگل تیتون است، نه جنگل زریاب، بلکه به دلیل شناسایی معادن غنی که در منطقه وجود دارد با استفاده از حربه تغییر تقسیمات کشوری در پی جلوگیری از احداث این راه هستند تا در نهایت آن معادن را تصاحب و آغاز به اکتشاف کنند.

بازی‌های سیاسی به دلیل تقسیمات کشوری، تطمیع برخی از اهالی برای راه‌اندازی مجدد معدن سنگ کائولن که ۹ سال است، غیر فعال و راکد مانده، یقه چاک دادن برای حفاظت از خرس سیاه آسیایی و … همه دلایل واهی است که منجر به کارشکنی در احداث جاده دیمند – گویگان شده است.

مردمان روستاهای پراکنده این منطقه در عمق محرومیت همچنان باید چشم به راه این راه باشند تا به آرزوی خود برسند و دردی از دردهای آنان دوا شود، امید آنان به مسؤولان است تا با جدیت در این عرصه ورود پیدا کرده و مرهمی بر زخم کهنه محرومیت بگذارند.

بر همین اساس با همکاری خانه مطبوعات جنوب کرمان و درخواست مردم، جمعی از مدیران مسؤول، سردبیران، خبرنگاران و عکاسان نشریات، پایگاه‌های خبری، نمایندگی‌ خبرگزاری‌ها، روزنامه‌های سراسری، صدا و سیما و … از مناطق دیمند و گویگان بازدید به عمل آوردند.

تیم رسانه‌ای جنوب کرمان در بازدید از جاده در حال احداث علاوه بر تصویربرداری هوایی و بررسی کامل پوشش گیاهی منطقه خواستار برخورد شدید دستگاه قضا با شایعه‌پراکنان و مخلان توسعه و پیشرفت آن شدند.

زهرا عباس‌زاده از اهالی روستای تیتون در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ما بیش از ۴۰ سال است در این روستا زندگی می‌کنیم که یک راه ارتباطی از سمت دهبکری شهرستان بم دارد، اما بسیار صعب‌العبور و دارای پرتگاه است.

وی بیان داشت: به دلیل عدم وجود جاده دسترسی مناسب زنان باردار برای وضع حمل با مشکلات بسیاری مواجه هستند که به همین دلیل یک زن باردار به همراه فرزندش در این مسیر فوت کرد، همچنین مارگزیدگی‌هایی که به دلیل عدم انتقال به موقع به بیمارستان منجر به مرگ افراد می‌شود، تنها بخش کوچکی از مشکلات مردم است.

عباس‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم این منطقه زمستان‌نشین هستند از مسؤولان تقاضا می‌شود، جاده دیمند – گویگان را به عنوان تنها راه ارتباطی که مناسب تردد است، هرچه زودتر به بهره‌برداری برسانند.

محمد امیری نیز یکی دیگر از روستاییان اظهار داشت: تنها راه درآمد ما در روستا دامداری و استفاده از گیاهان دارویی و منابع طبیعی است و محصول درختان جنگلی بنه به عنوان ممر معاش مردم محسوب می‌شود به همین دلیل بیشتر از دیگران دوستدار طبیعت هستیم تا تخریب نشود.

وی افزود: حدود ۱۴ سال قبل جاده دیمند – گویگان بازگشایی شد تا اهالی و عشایر حاشیه جاده بتوانند، بهتر تردد کنند که با ابراز تأسف وضعیت آن بعد از گذشت سال‌ها مانند گذشته است، اما از حدود هفت، هشت ماه قبل اداره راه و شهرسازی شهرستان جیرفت اقدام به تعمیر و بهسازی آن کرده که خوشحالی اهالی را در پی داشته است.

همچنین صدیقه افشاری‌پور یکی دیگر از اهالی روستا اظهار داشت: اگر راه دسترسی مناسبی برای روستاهای تیتون، دیمند، گویگان و … ایجاد نشود، تمام مردم مجبور به مهاجرت به حاشیه شهر جیرفت هستند، زیرا نبود راه ارتباطی جان مردم را به خطر انداخته است.

وی ابراز داشت: از مسؤولان درخواست می‎شود، وضعیت کنونی اهالی را درک کرده و برای رضای خدا راه مواصلاتی دیمند – گویگان را هر چه سریع‌تر تکمیل کنند تا حداقل بخشی از مشکلات موجود مردم برطرف شود.

جواد جهان‌آرا رئیس شورای اسلامی روستای پایتم اظهار داشت: انار شیرین و پایتم مناطق مورد اختلاف شهرستان‌های جیرفت و بم هستند که البته با توجه به نظر اکثر اهالی شورای آن زیر نظر شهرستان جیرفت تشکیل شده است.

وی اذعان داشت: با توجه به دورافتاده بودن این روستا مردم حتی از وجود امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی، برق، خدمات بهداشتی و … بی‌بهره ماندند، اما با احداث جاده دیمند – گویگان می‌توان، این امکانات را دریافت کرد که مهم‌ترین خواسته مردم نیز همین امر است.

جهان‌آرا عنوان کرد: با ابراز تأسف عده‌ای با کارشکنی در پی توقف عملیات جاده‌سازی هستند در صورتی که با بهره‎‌برداری از آن برای مردم این مناطق اشتغالزایی صورت می‌گیرد و مشکلات آن‌ها تا حدودی رفع می‌شود.

مجوز احداث جاده دیمند – گویگان از محیط زیست اخذ شده است

رضا سلیمانی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان جیرفت اظهار داشت: راه روستایی انار شیرین – دیمند – گویگان – سراب – سربیژن راه بین بخشی است که دو بخش جبالبارز و ساردوئیه را به هم متصل کرده و مسیر شهرستان‌ بم به شهرستان رابر و بخش ساردوئیه را حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

وی طول جاده دیمند – گویگان را حدود ۵۷ کیلومتر دانست و بیان داشت: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای احداث این راه از جمله در بخش بازگشایی، زیرسازی و ساخت ابنیه هزینه شده است.

سلیمانی با بیان اینکه با احداث این جاده بیش از ۴۰ روستا و آبادی با جمعیت حدود یک‌هزار خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: قطعه اول این مسیر از منطقه حفاظت شده، جنگل زریاب عبور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون چهار کیلومتر از این مسیر زیرسازی شده و آماده آسفالت است، افزود: وجود جمعیت زیاد این منطقه، کوتاه‌تر شدن مسیر، کاهش بار ترافیکی محور جیرفت – بم و مناظر زیبای اطراف جاده ضرورت احداث آن را نشان می‌دهد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان جیرفت با تأکید بر اینکه مجوز لازم برای احداث جاده دیمند – گویگان از سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اخذ شده است، ادامه داد: کارشناسان محیط زیست با حضور در منطقه و ارزیابی آن اجازه جاده‌سازی را صادر کردند.

کارشکنی‌ها در احداث جاده به دلیل اغراض سیاسی است

سلیمانی عنوان کرد: با توجه به آیین‌نامه‌های فنی امکان عملیات اجرایی در فصل سرما وجود ندارد به همین دلیل بلافاصله با اتمام زمستان آسفالت چهار کیلومتر آن آغاز می‌شود تا دولت بتواند از این مسیر به مردم خدمات ارائه دهد.

وی ابراز داشت: کارشکنی‌هایی که در بحث جاده دیمند – گویگان انجام می‌گیرد به دلیل اغراض سیاسی است در صورتی که بازگشایی این راه ارتباطی برای شخص یا گروه خاصی نیست و تمام مردم از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

سلیمانی با توجه به زمستان‌نشین بودن اهالی و برف‌گیر بودن منطقه خاطرنشان کرد: ما متولی یک دستگاه اجرایی هستیم و وظایف خود را انجام می‌دهیم تا در حد امکان مشکلات مردم را برطرف کنیم و به دنبال حاشیه‌ها نیستیم، البته برای رسیدن به این مقصود نیاز به همکاری مسؤولان استانی داریم.

احداث جاده دیمند – گویگان تداخلی با زیستگاه خرس آسیایی ندارد

عباس ثمره مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان اظهار داشت: جاده دیمند – گویگان سال‌ها قبل ایجاد شده است، اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه هنگامی که باران می‌بارید، سیل موجب آب‌بردگی جاده و قطع راه می‌شد در نهایت با اعتبارات فرمانداری این محور بازگشایی شد.

وی اذعان داشت: برای اینکه دغدغه مردم نسبت به این امر در فصل زمستان برطرف شود در پی اصلاح و بهسازی این قسمت از جاده با استفاده از لوله و آب‎‌نما بر آمدیم که سیل بار دیگر موجب راه‌بندان و به تبع آن مشکلات دیگر نشود.

ثمره اضافه کرد: با توجه به اینکه مسیر این جاده در منطقه جنگلی واقع شده است برای احداث آن حتی یک درخت قطع نکردیم، زیرا ما نیز دوستدار طبیعت هستیم و هرگز در پی نابودی محیط زیست نبوده و اقدامی در این زمینه انجام نداده‌ایم.

شورای تأمین جیرفت خواستار تسریع در روند احداث جاده است

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان یادآور شد: در منطقه دیمند و گویگان روستاهایی وجود دارند که اهالی آن زمستان‌نشین بوده و حق دارند در فصل سرما در برف و باران تردد کنند.

وی با اشاره به اینکه در نهایت مقرر شد، احداث جاده با عرض پنج متر انجام شود، بیان داشت: طبق آخرین تصمیم، شورای تأمین شهرستان جیرفت خواستار تسریع در روند راه ارتباطی دیمند – گویگان شده است.

ثمره با تأکید بر اینکه احداث این جاده هیچ تداخلی با زیستگاه خرس آسیایی ندارد، تصریح کرد: ما نیز حافظ محیط زیست بوده و در این عملیات اجرایی دلسوزانه نسبت به حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها اقدام می‌کنیم.

وی افزود: اما من تعجب می‌کنم که چگونه جان چند حیوان بیشتر از یک‌هزار خانوار ساکن در این منطقه جنگلی ارزش دارد که به دلیل نبود امکانات اولیه و زیرساخت‌های لازم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

قطع درختان بنه شایعه‌ است

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: برای ارتباط راه مواصلاتی بخش جبالبارز به روستای تیتون و از تیتون به بخش ساردوئیه جاده دیمند – گویگان طراحی شد.

حسین مرادکریمی عنوان کرد: سپس در راستای برقراری امنیت و ارتباط این دو بخش از طرف فرمانداری جیرفت اعتباری برای احداث جاده در سال ۸۲ اختصاص داده شد و جمعی از مسؤولان از جنگل بنه واقع در اطراف آن بازدید به عمل آوردند.

وی دلیل مارپیچ بودن جاده دیمند – گویگان را این دانست که برای احداث آن حتی یک درخت قطع نشده است و ابراز داشت: در همین حین اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمان در حال پیگیری الحاق این منطقه به مناطق چهارگانه حیات وحش بود.

هیچ‌ تخریب و تصرفی در محل احداث جاده انجام نشده است

مرادکریمی با بیان اینکه مجوز ترمیم و آسفالت جاده را اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان از شورای عالی محیط زیست کشور اخذ کرده است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس هرگونه اقدام در بحث ترمیم، تعریض، بازسازی و آسفالت آن به عهده این اداره کل است.

وی اذعان داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان آماده هرگونه همکاری با اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمان است تا از هرگونه آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری به عمل آید.

جانشین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه تخریب و تصرفی در محل احداث جاده دیمند – گویگان انجام نشده است، ادامه داد: ما بیش از هر ارگان دیگری دلسوز منابع طبیعی بوده و اقدامی خلاف منافع آن انجام نمی‌دهیم.

مرادکریمی جنگل را متعلق به تمام آحاد جامعه دانست و اضافه کرد: قطع شدن درختان جنگل بنه چیزی جز شایعه با اغراض سیاسی نیست که به دلیل بحث تقسیمات کشوری به وجود آمده است و در همین راستا در پی اتهام‌زنی به این اداره کل و مقصر جلوه دادن آن هستند.

گالری
  • ۱
  • ۲
  • ۳
  • ۴
  • ۵
  • ۶
تبلیغات