یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۸ ب.ظ
گفت و گوی متفاوت “قانون” با نماینده جیرفت و عنبرآباد
در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری من پیغام رساندم که چهارکار برای مردم منطقه ما انجام دهید و رییس ستاد روحانی در منطقه را با نظر من منصوب کنید تا من ۸۰ درصد رای به نفع آقای روحانی در منطقه به شما تحویل دهم.

به گزارش سلام سبزواران، جیرفت، منطقه ای زیبا و غنی در جنوب استان کرمان از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی هند ایران خطاب شد. این منطقه با وجود محرومیت‌هایی که با آن درگیر است جزو مناطق غنی کشور از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به حساب می آید. منطقه‌ای که الواح استخراج شده از منطقه کنار صندل آن می تواند تاریخ بشریت را از بین‌النهرین به عقب تر ببرد تا به حاشیه هلیل برساند. منطقه ای که در طول سال های گذشته بارها قربانی سیاست ورزی برخی از سیاستمداران شده است تا به جایگاه واقعی خود در اقتصاد و صنعت نرسد. جیرفت و عنبر آباد رتبه یک گلخانه‌های کشور را دارا هستند و از سویی بهشت معادن جنوب کرمان محسوب می شوند. اما هربار که نام محرومیت در کشور می آید نام جنوب استان بی شک جزو گزینه های محروم‌ترین نقاط کشور است. برای بررسی این موضوعات و وضعیت جنوب استان کرمان به سراغ یحیی کمالی پور، قاضی سابق و نماینده فعلی مردم جیرفت و عنبر آباد رفتیم. خودش می گوید سخت است که یک قاضی بتواند از مردم رای بگیرد اما او توانسته این قاعده را بشکند. او جزو مدیرانی است که در طول یک سال‌و نیم بسیار پر سر و صدا عمل کرده و خودش معتقد است اگر نماینده نبود جیرفت و عنبر آباد پیشرفت نمی کردند. مشروح گفت و گوی «قانون» با یحیی کمالی‌پور را در ادامه می‌خوانید.
-حوزه انتخابیه شما معروف به هند ایران است. سرمایه های غنی در منطقه جیرفت مثل معادن، مرکبات، گلخانه ها و زمین های حاصلخیز وجود دارد. اما به نظر می رسد که زندگی مردم آن منطقه نیز مانند بخش فقیر هندوستان با فقر گره خورده است. سوال اینجاست چرا این منطقه نتوانسته از ظرفیت هایش استفاده کند؟
فقر یک نکته نسبی به حساب می‌آید و مطلق نیست. مردم جنوب استان به خصوص جیرفت و عنبر آباد بهترین خانه ها در مناطق خوب شهر کرمان را در اختیار دارند و بهترین ماشین ها را سوار می شوند. در کنار این وضعیت ما البته مناطق فقیر نشین نیز داریم.
-تصور بسیاری از مردم این گونه است که هر وقت می خواهند از محرومیت بگویند جنوب استان کرمان را مثال می زنند یا هر زمانی قصد دارند فیلمی از محرومیت بسازند یا گزارشی از محرومیت بنویسند به جنوب استان کرمان سفر می کنند. شما می گویید این تصور غلط است؟
من قائل به محرومیتی که برخی می نویسند و نشان می دهند و در باره اش فکر می کنند، نیستم. یکی از مشکلات ما در کشور داری این است که سیستم کشورداری ما بر اساس یک توسعه نامتوازن بوده است. علت این امر این است که مدیران ما کشور را همزمان توسعه ندادند. من به تمام روستاهای جیرفت و عنبر آباد سفر کرده ام. اگر ما امکانات زندگی روستایی مردم جنوب استان را با زندگی مردم شهری مقایسه کنیم می گوییم این روستاییان محرومند  اما در جایگاه خودشان این مردم زندگی خوبی دارند و آن‌گونه که وانمود می شود فقر در آن مناطق نیست.
-یک مثال عینی بزنم. یکی از روزنامه نگاران به جنوب استان سفر کرده بود و در آنجا و در بازدید از یک روستا نوشته بود که مردم این روستا حتی نمی دانستند گوشت چیست و تابه‌حال گوشت نیز نخورده‌اند. آیا در جنوب استان کرمان چنین مناطقی وجود دارد؟
این موضوع سیاه نمایی است. این موضوع اولین بار توسط نماینده پیشین جیرفت آقای زادسر با عنوان انسان‌های نخستین مطرح شد. بد نیست بدانید که رییس آن قبیله در زمان شاه در تهران خدمت سربازی را انجام داده بود. گاهی برخی از ما می خواهند با سیاه نمایی امکانات جذب کنند اما با این کار هویت و اصالت مردم آن منطقه را زیر سوال می برند. آخرش نیز طرح این موضوع مضحکه مردم شد. در قرن بیست و یک چنین موضوعی دروغ است و برخی برای استفاده های سیاسی و ابزاری این موضوعات را طرح می کنند. مشکلات مردم در مناطق روستایی که من به همه روستاها سفر کردم و دیدم در حوزه آب، برق، راه و ارتباطات بوده است نه این موضوعاتی که مطرح می کنند. این درحالی است همان فردی که در روستایی که می گفتند انسان نخستین هستند، ۱۰۰راس گوسفند داشته است؛ این سرمایه کمی نیست. این فرد به راحتی زندگی اش می چرخد. اما به خانه اش که نگاه می‌کنی کپری است. این به دلیل نداری آن فرد نیست بلکه فرهنگ مردم آن منطقه است. با این حساب ما در هرجا که رفته ایم و وضع را بد دیدیم گفته ایم که به مردم وام بدهند تا خانه سازی صورت بگیرد.
-این خانه سازی در آن منطقه که مردم فرهنگ کوچ دارند و از خانه های کپری استفاده می کنند درست است؟ آیا فرهنگ آن منطقه دستکاری نمی شود؟
زمان وقتی پیش می رود ما نمی توانیم یک عده را مثل گذشته نگه داریم. این نیاز از سوی برخی از همین روستایی ها مطرح می‌شود و وقتی به بازدید از این مناطق سر می‌زنیم آن‌ها بیان می‌کنند که قصد داریم خانه سازی کنیم و آب و برق و شبکه تلفن همراه می خواهیم. این نیاز اول از سوی آن ها مطرح می شود. ما نیز وظیفه داریم در راستای رفع نیاز های آن ها تلاش کنیم.
-در سفر هایی که رفتید بیشترین نیاز مردم مناطق روستایی را در چه حوزه هایی دیدید؟
به نظرم بیشترین نیازی که مردم مناطق روستایی حوزه انتخابیه ام دارند آب، راه، برق، ارتباطات و بهداشت است.
-چه اتفاقی افتاد که کاندیدای انتخابات شدید؟شما برای پاسخ به این نیازها چه کردید؟
واقعیت این است که من ۱۰ سال در حوزه قضایی آن منطقه مسئولیت داشتم که ۶ سال از این مدت را رییس دادگستری آن منطقه بودم.  بنابر این معضلات، آسیب‌ها، پتانسیل ها و نقاط قوت و ضعف منطقه را می شناسم. بنابر این انگیزه ای که باعث شد باید وارد گود شوم این بود که احساس کردم می توان با توجه به ظرفیت هایی که آن منطقه دارد کار کرد. روزی که من انتخاب شدم یک نشست با فرمانداران حوزه انتخابیه ام که شامل دو شهرستان جیرفت و عنبر آباد می شود، داشتم. این دوشهرستان بخش اعظمی از جنوب استان را به خودش اختصاص داده و جمعیتی نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر را شامل می شود. ما در آن منطقه ظرفیت‌های فراوانی داریم و آثار تمدنی منطقه باعث می شود ما بر اساس فرهنگ غنی مردم این منطقه‌از هیچ تلاشی برای پیشرفت مردم فروگذار نکنیم. در آن نشست ۱۰ اولویت اساسی را برای این منطقه تعریف کردیم. اولویت‌های اساسی که مردم این منطقه با آن درگیرند و برنامه کاری خودم را نیز بر اساس این ۱۰ اولویت تنظیم کردم و هم کانون پیشرفت خوبی در کار بوده است.
-مشکلات اصلی آن منطقه به حوزه گاز رسانی، آب رسانی و مسائلی از این دست بر می گردد. برای حل این مشکل در منطقه چه کردید؟
در رابطه با حوزه گاز رسانی، در سفر آقای جهانگیری به این منطقه روند گاز رسانی به این منطقه تسریع پیدا کرد و خط گاز رسانی به جیرفت اتمام پیدا کرده و امیدواریم تا خرداد ماه گاز به جیرفت برسد. در حوزه آب رسانی نیز، مشکلات را از روز اول شناسایی کرده بودیم و برای همین طرح ساماندهی بخش کشاورزی و حرکت به سمت سیستم آبیاری قطره ای را برنامه ریزی کردیم و هم کانون رتبه دوم این نوع آبیاری را به خود اختصاصی دادیم. برای حل مشکل آب شرب نیز امسال در وزارت نیرو انتقال آب از سد جیرفت برای مصرف آشامیدنی به جیرفت و عنبر آباد مصوبه گرفت و امیدواریم پیوست قانون شود. ساماندهی چاه های کشاورزی نیز یک اولویت ما است. امروز در دو شهرستان جیرفت و عنبر آباد ۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم. دلیل این تعداد چاه غیر مجاز نیز بی تدبیری وزارت نیرو  در سال های گذشته بوده است. کشاورزان این منطقه به دلیل حضور در حاشیه هلیل از این رود خانه حقابه داشتند اما متاسفانه بعد از احداث سر جیرفت این حقابه از آن گرفته شد و  کشاورزان مجبور شدند برای آبیاری محصولات رو به حفر چاه بیاورند که هم اکنون وزارت نیرو مکلف شده است که این چاه ها تجمیع و مجوزدار شوند و به اندازه نیاز کشاورزان از آن ها آب برداشت شود تا شاهد کاهش هدر رفت آب در آن منطقه باشیم.
-در منطقه انتخابیه شما ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی فاقد دسترسی و آسفالت وجود دارد. برای این موضوع چه تصمیمی گرفته شده است؟
درست است اما این آمار برای گذشته است. میزان زیادی از این روستاها جاده کشی شده است. حتی ۱۵۰ روستای فاقد برق داشتیم که در یک سال و نیم گذشته ۱۰۰ روستا را برق رسانی کردیم. ۱۸۰ روستای فاقد خانه بهداشت داشتیم که تا کنون ۴۰ روستا به خانه بهداشت مجهز شده‌اند و بقیه این روستاها نیز در دستور کار هستند. ۳۶۲ روستا فاقد آب آشامیدنی بودند که هم اکنون ۵۰ روستا تامین آب آشامیدنی شده است. ۸۰ درصد روستاهای این منطقه فاقد هرگونه پوشش ارتباطی بودند که تا الان ۲۸۸ روستا به اینترنت پرسرعت مجهز شده اند و در سفر وزیر ارتباطات به جنوب استان کرمان قول ۱۰ دکل مخابراتی برای مناطق کور یا فاقد پوشش تلفن همراه را از ایشان گرفتیم که با این دکل‌ها بخش اعظمی از این روستاها تاحدودی دارای پوشش ارتباط همراه می شوند.
-یک نکته جالب در منطقه کرمان وجود دارد و آن این است که جنوب استان دارای ادارات کلی موازی است. دلیل این امر چیست؟
در جیرفت ۱۷ اداره کل داریم  و ۳۳ حوزه مستقل در منطقه جنوب استان تشکیل داده ایم که تنها هشت اداره فقط از ادارات کل باقی مانده اند که مجوز های لازم این امر کسب شده است و در نوبت هیات دولت قرار دارند که اگر این هشت اداره کل نیز مجوز بگیرند، خود به خود جنوب استان کرمان از استان کرمان در حوزه ادارات کل جدا می شود.
-به بحث خوبی اشاره کردید. چه نیازی بود که منطقه جنوب استان را در بحث ادارات از شمال استان و به طور کلی مدیریت استان جدا کرد؟
این اقدام در زمان آقای احمدی نژاد و با تدبیر دولت ایشان اتفاق افتاد. جنوب استان کرمان نزدیک به یک میلیون جمعیت دارد. این جمعیت یک سوم جمعیت استان کرمان می شود. فاصله جنوبی ترین نقطه استان کرمان تا مرکز استان نزدیک به۶۰۰ کیلومتر است. از طرفی مردم این منطقه فرهنگ مشترک و دغدغه های مشترک دارند و برای تجمیع خدمت رسانی این کار انجام شد.
-اما زیر ساخت این مساله در آن منطقه فراهم نبود.
کم کم فراهم شد. زیر ساخت به تنهایی به دست نمی‌آید. باید پتانسیل ها و ظرفیت ها شناسایی شود. با یک اداره صنعت  و معدن نمی شد حتی یک نصف معدن در منطقه‌ای معدن خیز راه اندازی شود اما الان با اداره کل ده ها معدن در منطقه راه اندازی شده است.
-شما موافق جدا شدن جنوب استان کرمان و تشکیل استانی از شهرستان های جنوب استان کرمان هستید؟
کمی صحبت درباره جدا شدن جنوب استان کرمان زود است. ما باید به همه ظرفیت هایی که برای استان شدن است دست پیدا کنیم و روزی برسد که برای استان شدن فقط به یک تابلو نیازمند باشیم. هم اکنون من خودم نه به استان شدن جنوب فکر می‌کنم و نه آن را پیگیری کردم. من ابتدا دنبال زیر ساخت هستم. زمانی که زیر ساخت های استان شدن کامل شد آن موقع می‌گویم به لحاظ این ظرفیت ها ما می توانیم مستقل شویم و آن موقع فقط به یک تابلو برای استانداری داشتن نیازمندیم و حتی بار مالی نیز از دولت نمی خواهیم.
-از طرفی استان کرمان دوست ندارد بخش سرمایه سازی مثل جنوب استان که بخش عظیمی از سرمایه اش در آن منطقه است از آن جدا شود. این تعارض را چگونه حل می کنید؟
الان مسئولان استان به این نتیجه رسیده اند که جنوب استان کرمان باید مستقل شود.
-چه اتفاقی افتاده که مسئولان به این نتیجه رسیده اند؟
اتفاقات خوبی افتاده است که ترجیح می دهم به آن‌ها نپردازم.
-جنوب استان کرمان و منطقه جیرفت رتبه اول گلخانه ها در کشور را دارد. برای این مساله در منطقه چه تصمیمی گرفته شده است؟
علاوه بر افت قیمت حوادث طبیعی مثل سیل و سرما را نیز اضافه کنید. تصمیماتی در این حوزه گرفته و در سال گذشته صحبت هایی با وزیر جهاد کشاورزی انجام شد و نتیجه آن صحبت ها یک توافقنامه شد که بر اساس آن ما مرکبات شب عید را تامین کردیم. سال گذشته دیگر این مشکل را نداشتیم و تا الان هم از سد خرما به خیر و خوشی عبور کردیم و سایر محصولات نیز تا الان که با شما صحبت می کنیم مشکلی برای فروش ندارند و امیدواریم این روند تا پایان سال و شب عید ادامه داشته باشد.
-به مجلس برسیم. شما جزو نماینده هایی هستید که در مجلس فعال هستید اما می خواهم بدانم از وظیفه نظارتی خودتان نیز تابه‌حال استفاده کرده اید؟
تصور غلطی در بین برخی همکاران من وجود دارد این است که نظارت را با تهمت و توهین و دعوا اشتباه گرفته اند. گاهی با دوستی نیز می توان نظارت کرد. من سعی می کنم دوستانه از این وظیفه نظارتی ام استفاده کنم.
-مجلس را در حوزه نظارت چگونه می بینید؟
در مجموع مجلس را در حوزه نظارت ضعیف می‌دانم. چون اگر ما این ضعف در حوزه نظارت نداشتیم که این همه چالش در کشور نداشتیم و وضعیت کشور این نبود. بعد نظارتی مجلس ضعیف و از طرفی دارای ساختار قانون گذاری اشتباه هستیم. یک قانون گذار نباید در روز ۴۰۰تماس را پاسخ دهد. اما وظیفه عرفی ما حکم می کند پاسخ همه تماس های‌مان را بدهیم. من معتقدم باید نظام قانون گذاری ما با مجلس عوام که کارش رفع و رجوع مشکلات مردم است فرق کند.
-یعنی پیشنهاد دو مجلس شدن را می دهید؟
بله. ما به این سیستم نیاز داریم. مجلس با وضع فعلی نمی‌تواند از وظیفه نظارتی خود در برخورد با وزرا استفاده کند چون نماینده ها برای حوزه انتخابیه شان به وزرا نیاز دارند. نماینده اگر امروز با یک وزیر درگیر شود یا او را استیضاح کند یا از او سوال کند با این ترس روبه‌روست که این وزیر دیگر در شهر یا حوزه انتخابیه اش کار نمی کند و به همین دلیل معاملات پای خود را به مجلس باز می کنند. خدا کند که معاملات در رابطه با حوزه انتخابیه باشد.گاهی برخی نمایندگان برای سود و منفعت شخصی دست به معاملاتی می زنند. بنابر این مجلس نمی تواند در حوزه نظارت قوی عمل کند.
-شما یک طرح را در مجلس پیگیری کردید که سر و صدا به پا کرد و آن نیز منع اعدام قاچاقچیان بود.
درست است. در روزهایی که هیچ کس این بحث ها را مطرح نمی‌کرد و اگر کسی از این صحبت ها می‌کرد به حمایت از قاچاقچیان متهم می شد من جزو طراحان این قانون بودم و با تصویب آن چهار هزار نفر را از مرگ نجات دادیم و در واقع یک تحول در حوزه قانون‌گذاری ایجاد کردیم که رهبری نیز از این اقدام تشکر کردند.
-در زمانی که شما در بم و جیرفت قاضی بودید، حکم اعدام صادر کردید؟
خیر. حتی یک حکم اعدام نیز صادر نکردم. قاضی ها از سوی مردم رای نمی آورند؛ قاضی که از مردم رای بگیرد یعنی مردم از او راضی بودند. من در زمانی که بم بودم دو هزار پرونده محکوم به اعدام را رسیدگی کردم که هیچ کدام را اعدام ندادم و همه را با یک درجه تخفیف محکوم کردم. زمانی که آقای اژه ای دادستان کل کشور بودند از من سوال کردند که چرا حکم اعدام نمی‌دهی. من گفتم نمی‌دهم و در این قضیه استقلال دارم. به ایشان گفتم اگر شما بخواهید از قوه قضاییه می روم اما حکمی که به آن اعتقاد نداشته باشم نمی دهم. در حال حاضر نیز همین است و آزادگی‌ام را حفظ کردم.
-چرا این همه روی موضوع عدم اعدام قاچاقچیان اصرار دارید؟
دلیلش این است کسانی که در دادگاه ها محکوم می‌شدند سرشاخه های اصلی نبودند بلکه حمال و بازیچه‌ها بودند و من نظرم این بود باید با سرشاخه ها برخورد کرد نه با این افراد که خودشان بازیچه این افراد شده اند. نکته دیگر وقتی به افراد حکم اعدام می دهیم جامعه پذیرش خانواده آن ها را ندارد. خانواده این افراد به فساد کشیده می شوند. اگر بخواهند جایی کار کنند به دلیل اعدام پدر ردشان می کنند و در نهایت این افراد راه پدران‌شان را  می روند و این برای مملکت ما آسیب است. ما باید در جهت احیا و انسان سازی باشیم و نه حذف افراد را در پیش بگیریم.
-تیر امسال شما از آقای آملی لاریجانی به عنوان قاضی دیوان عالی کشور حکم گرفتید.از طرفی شما به عنوان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس فعالیت می کنید. آیا شده این حضور شما به عنوان قاضی دیوان عالی باعث شود که در موضع گیری های خود در کمیسیون تاثیر بگذارد؟
آنجایی که حق با قوه قضاییه بوده من پیگیری کرده و در جایی نیز که حق با این قوه نبوده ایستادگی کرده ام. در بحث کاهش مجازات ها قوه قضاییه مخالف بود اما من ایستادگی کردم. در بحث استقلال وکلا در حالی که قوه قضاییه به دنبال این بود که وکلا تحت نظر قوه فعالیت کنند من ایستادگی کردم و سرانجام از دستور کار خارج شد.
-در چند سال گذشته چندین قاضی به جرم های مختلف محکوم و بازداشت شدند. وضعیت فعلی رسیدگی به پرونده ها را در قوه قضاییه و اجکامی که صادر می شود را چگونه می بینید؟
قضات شغل سختی دارند و مانند بقیه جامعه گاهی با اشتباهاتی روبه‌رو می شوند. اما میزان اشتباهات بسیار کم است. در جامعه ای که ۲ هزار نفر را شامل می شوند طبیعی است گه ۴ نفر هم مشکل داشته باشند. در هرجایی آدم خوب و بد وجود دارد. به دلیل فیلترهایی که قوه قضاییه دارد تعداد این آدم ها کم است و برای همین وقتی کسی پیدا می شود به ناگاه این موضوع پر رنگ می‌شود که یک قاضی مشکل دارد. این را نمی توان به تمامی قضات پاکدامنی که در شهرستان ها و مراکز دور خدمت می کنند تعمیم داد. اما از روند رسیدگی در قوه قضاییه نیز راضی نیستیم. اطاله دادرسی امروز یکی از مشکلات سد راه دستگاه قضایی است. برخورد های نامناسب بعضی از قضات، نرسیدن مردم در زمان مقرر به نتیجه دادگاه دغدغه ای دیگر است. به نظر می رسد تعداد زیاد پرونده باعث می شود قضات ما نتوانند قاطع دعوی باشند. تعداد پرونده های یک اختلاف خانوادگی تبدیل به ۱۰ پرونده می‌شود که کار را برای رسیدگی سخت تر می کند. این بحث زمان دیگری را می طلبد که به آن بپردازیم.
-به بحث پر حاشیه ای در مجلس بپردازیم و آن هم بحث تفحص هاست. شاهد بودیم که در این اواخر باز طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از دستور کار کمیسیون عمران مجلس خارج شد. چرا طرح های تحقیق و تفحص در مجلس به نتیجه نمی رسد؟
تحقیق و تفحص وقتی بیان شد به کمیسیون ها ارجاع می شود و بعد از آن به صحن می آید. گاهی اوقات افرادی که پشت صحنه این تحقیق و تفحص ها هستند نگاه‌شان نگاه تحقیق و تفحصی نیست و نگاه‌شان سیاسی است. یا در مواردی یک نماینده از کسی درخواستی دارد و به نتیجه‌اش که می رسد تحقیق و تفحص را پس می گیرد.تحقیق و تفحص یک ضریب امنیتی شفاف سازی برای سازمان‌ها و ارگان هاست. در مورد آخر طرح تحقیق و تفحص در مجلس( از شهرداری دوره قالیباف)، بر اساس تماس تلفنی یک فرد با فردی در کمیسیون عمران طرح تحقیق و تفحص شهرداری دوباره از دستور کار خارج شد. تحقیق و تفحص ها قربانی لابی گری اند. نظر من این است تحقیق و تفحص ها باید دوره ای و به وظیفه اصلی مجلس تبدیل شود تا جلوی لابی گری را بگیرد.
-شما از نمایندگانی هستید که اعلام کردید حقوق مجلس کفاف نمی دهد و حتی خود شما از قوه قضاییه حقوق می‌گیرید و حقوق مجلس را نگرفتید. با افزایش حقوق نمایندگان مجلس موافقید؟
من با افزایش حقوق بر مبنای قانون خدمات کشوری موافقم. من خودم از مجلس حقوق نمی گیرم. ولی واقعیت این است که حقوق ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کفاف زندگی نمایندگی را نمی دهد. من نظرم این است که هر سال ۱۰ درصد بر مبنای قانون خدمات کشوری باید به حقوق نمایندگان نیز اضافه شود.
-به حوزه انتخابیه شما برگردیم. حوزه شما حوزه سیاست زده ای نیز است. در این حوزه همیشه بحث‌های سیاسی به شکل های مختلف و درگیری منجر می شده است. شما زمانی که کاندیدا شدید از سوی جناح خاصی حمایت شدید؟
خیر.  من مستقل به صحنه رقابت آمدم  اما مورد حمایت دولت و اصولگرایان قرار گرفتم.
-پس از انتخابات سال ۹۴ و در ابتدای سال ۹۵ ، یک حاشیه نیز حول محور شما به وجود آمد و آن سفر آقای احمدی‌نژاد به جیرفت بود که بسیاری از حامیان و فعالان ستاد شما جزو برگزار کنندگان آن سفر بودند، در حالی که شما خودتان کاندیدای مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه و حامیان دولت در آن منطقه بودید.
دو گروه در انتخابات از من حمایت کردند. علاوه بر حامیان دولت بخشی از اصولگرایان معتدل و انقلابی که از بچه های جبهه و جنگ بودند نیز از من حمایت کردند. در واقع پشت صحنه حضور احمدی نژاد در جیرفت آقای عارفی نماینده جیرفت و عنبر آباد در دوره قبل مجلس بود. یک سری از اعضای ستاد من نیز در کار های اجرایی این سفر فعالیت می کردند. گروه دیگری نیز حامیان زادسر بودند. یک نکته به شما بگویم مهم است. در منطقه ما این‌گونه است که وقتی گروهی از شما دعوت می کنند که در جلسه آن ها برای حمایت حاضر شوید و نروید بی‌شک یک جایگزین برای شما پیدا می کنند. مردم به دنبال نیاز های‌شان هستند و اگر در راستای نیاز های مردم نباشیم باخته ایم.
-آن سفر چه نیازی را از مردم بر طرف می کرد که حامیان شما در تدارک آن نقش داشتند؟
در آن زمان از من سوال کردند که احمدی نژاد می خواهد به منطقه ما سفر کند و نظر شما چیست؟ من گفتم او هم یک شهروند است و می تواند به اینجا سفر کند و برای بسیاری هم این سفر مهم نبود. بد نیست بدانید که احمدی نژاد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در جنوب استان کرمان اقدامات زیادی مثل همین ماجرای کپر زدایی و مدسه سازی‌ انجام داد. نمی توان این‌ها را نادیده گرفت. متاسفانه دوستان دولت آقای روحانی بیشتر وقت‌ها با من هم گام نبودند. در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری من پیغام رساندم که چهارکار برای مردم منطقه ما انجام دهید و رییس ستاد روحانی در منطقه را با نظر من منصوب کنید تا من ۸۰ درصد رای به نفع آقای روحانی در منطقه به شما تحویل دهم. این کار را نکردند هیچ، بلکه رییس ستاد رقیب من را به عنوان رییس ستاد روحانی در منطقه انتخاب کردند. من به دوستان ستاد مرکز استان پیغام دادم که شما در جیرفت ۸۰ درصد رای رئیسی را خواهید دید و ۲۰ درصد رای آقای روحانی در این منطقه خواهد آورد.
-اما رای در آن منطقه ۵۰-۵۰ شد.
بله. آقای روحانی البته در منطقه ای مثل عنبر آباد که می‌توانست ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد ۲۰ درصد بیشتر رای نیاورد و ۸۰ درصد رای را آقای رئیسی آورد.
-این کار شما بود؟ شما مگر خود را حامی دولت نمی دانستید؟ چرا به این سمت حرکت کردید؟
بحث مفصل است. همین‌قدر بدانید که گاهی برخی مسئولان ما نیز نمی خواستند با آن ها هم‌قدم شویم. گاهی تدبیر سیاستمداران باعث می شود مردم به سمتی دیگر حرکت کنند.
– ۵ سال از فعالیت دولت در استان می‌گذرد. از وضعیت عملکرد دولت در منطقه خود راضی هستید؟
اگر پیگیری های خودم در منطقه نبود دولت هیچ کار نمی کرد و همانی که در قبل بودیم می ماندیم. من یک فرد معتدلم و مهم‌تر اینکه یک آزاده ام و هیچ‌گاه نیز در دعواهای سیاسی استان خود را وارد نمی کردم و توانم را برای مردم گذاشتم و از عملکرد خودم راضی ام اگرچه هنوز راه درازی برای رسیدن مردم منطقه جیرفت و عنبر آباد به جایگاه واقعی شان پیش رو دارم. دولت می‌توانست کاری را که احمدی نژاد در آن منطقه کرد به شکل بهتر انجام دهد.
-مگر احمدی نژاد در منطقه شما چه کرد؟
خانه های مردم را درست کرد. کارهایی که کسی فکرش را نیز نمی کرد برای مردم منطقه انجام داد و در آن منطقه پایگاهی برای خودشان درست کردند.
-از پروژه های مصوب سفر های استانی برای منطقه جیرفت و عنبر آباد و میزان تحقق آن پروژه‌ها اطلاعی دارید؟
اطلاعات آماری ندارم اما می توانم به شما بگویم که هر کار که گفتند  انجام دادند.
-شما در سال ۱۳۸۴ حامی احمدی نژاد بودید درست است؟
بله. من دوره اول حامی او بودم. چون شعارها، برخوردها و ادبیات او را می پسندیدم.
-چه زمانی از حمایت از احمدی نژاد دست کشیدید؟
من بسیار زود تر از بقیه از او جدا شدم. در پایان دوره اول احمدی نژاد بود که دیگر از او حمایت نکردم. من احساس کردم که این آدم دیگر کسی که دور اول بوده نیست و سرانجام راه خود را از او جدا کردم.
-رفتار های او را هم اکنون چگونه تحلیل می‌کنید؟ او صحبت هایی را مطرح می کند که به نظر بار قانونی دارد.
رفتار احمدی نژاد و دوستانش را سال هاست که دیگر کسی نمی پسندد. رفتار احمدی نژاد و یارانش دیگر قابل تحمل نیست. برخوردی که با ایشان می شود مرتبط با اصل نظام است. این یعنی اینکه باید مجموعه نظام به یک اتفاق نظر کلی برای برخورد با او برسد. مطمئن باشید اگر این اتفاق نظر حاصل شود با او یارانش برخورد سختی خواهد شد. من خودم معتقدم که باید بسیار زودتر از این ها با احمدی نژاد برخورد می شد.
-اگر بخواهیم رفتار سنجی ایشان را با شما به عنوان یک قاضی انجام دهیم. آیا او محکوم است؟
اگر احمدی نژاد را در یک جایگاه معمولی تلقی کنیم بی‌شک ادبیات، رفتار و کلامش  همه مسائلی است که منتهی به محکومیتش خواهد شد. اما زوایای کار او به همین‌جا ختم نمی شود. بنابراین باید با تدبیری که اندیشیده می شود با کمترین تبعات به بیشترین برخورد ها محکوم شود.

  1. شهروند بید   دی ۲۴, ۱۳۹۶  

    باسلام خدمت آقای کمالی پور، خواستم چند نکته را به شما یادآوری کنم. اول اینکه حضرتعالی در سال ۸۸ با جلسه ای که در منزل شخصی خودتان واقع در بلوار پاسداران کرفتید شخصا از آقای احمدی نژاد حمایت قاطع کردید.ثانیا که اگر عدم حمایت جنابعالی از آقای روحانی در انتخابات ۹۶ موجب کسب رای بالای آیت الله رئیسی در جنوب شد ؟پس چرا در جشن پیروزی آقای روحانی در کرمان بهمراه نماینده کهنوج و یار همیشگیت آقای تراب ؟؟؟ شرکت کردید. باید به عرض حضرتعالی برسانم که دیگر بازی قایم باشک بازی شما تمام شده و همه ماهیت شما را پیدا کردند، پس دنبال همون دوستان واقعی خودت باش.

گالری
  • ۱
  • ۲
  • ۳
  • ۴
  • ۵
  • ۶
تبلیغات